Idrett er et sunt, morsomt tidsfordriv og en fengslende form for underholdning. Det hjelper folk å strebe etter bedre kondisjon og komme sammen i jakt etter et felles mål. Men siden det ofte kreves mye og intens trening, økt fleksibilitet og kroppslig belastning, gir atletiske aktiviteter stor risiko for skade.

Når du blir overivrig og vil kaste spydet lenger, sparke fotballen i et mål langt borte, eller slå maratonrekorden til kollegaen din, kan det i verste fall alvorlig forringe kroppen din. Idrettsleger hjelper pasienter med å opprettholde sin helse og behandle atletiske skader, slik at de kan fortsette å utøve sin idrett. Ortopeder, leger som diagnostiserer og behandler muskel- og skjelett-tilstander, spesialiserer seg ofte i idrettsmedisin fordi idrettsutøvere regelmessig skader muskler, bein, leddbånd, sener eller relatert vev. Idrettsmedisin inneholder også elementer av forebyggende medisin og ernæringsvitenskap, og hjelper pasienter med å beholde både trening og velvære for å fungere godt både til hverdags og i sin idrett.

Smertebehandling

Ortopediske problemer som ofte skyldes idrettsskader kan forårsake kronisk smerte, noe som gjør det vanskelig for deg å komme tilbake til idretten din eller til og med til å gjennomføre dine daglige aktiviteter. Mens deres første prioritet alltid er å behandle og fullstendig lege skaden, hjelper idrettsmedisinske spesialister også ofte pasienter med kroniske smerter, ømhet og ubehag ved å bruke smertebehandlingsterapier. Disse kan omfatte:

• Elektrisk stimulering, også kalt TENS (transkutan elektrisk nervestimulering), innebærer å overføre energi gjennom nerver i nærheten av sportsskaden. Dette forhindrer dem i å sende smerteimpulser til hjernen din, og gir midlertidig lindring. Noen leger tilbyr også IDET (intradiscal electrothermal therapy), hvor en liten ledning overfører varme til platene mellom ryggvirvlene og dermed eliminerer smertereseptorer. Radiofrekvensablasjon bruker lydbølger for å oppnå samme effekt.
  • Reseptbelagte medisiner er ofte det første valget av smertehåndteringsløsninger. Anti-inflammatoriske stoffer kan redusere hevelse og lindre ubehag. For mer alvorlige tilfeller kan idrettsmedisinere foreslå å bruke morfin eller kortison for å redusere smerte og slappe av muskler.
  • Injiserte medisiner. Idrettsmedisinske fagpersoner kan injisere lokalbedøvelse parret med Botox® (som forhindrer musklene i å trekke sammen), viskosupplementering (en gel laget av hyaluronsyre, som finnes i bindevev og kan hjelpe å helbrede skader), kortikosteroider (forbindelser som kan lette betennelse og irritasjon) eller skleroserende væsker (stoffer som kan krympe blodårene). Disse injeksjonene kan midlertidig redusere ubehag. De krever vanligvis gjentatte behandlinger for å forbli effektive.
  • Spinal dekompresjon, en form for terapi der legen din bruker et datastyrt, motorisert instrument for å massere og redusere trykket på spinalskivene.
  • Varme og kulde. Ising eller bruk av en varmepute på dine skader kan være tilstrekkelig til å håndtere smerte fra mildere skader.

Oftest anbefaler idrettsmedisinske utøvere å bruke en kombinasjon av smertebehandlingsteknikker. Disse terapiene kan forhindre eller forsinke behovet for ortopedisk kirurgi og tillate deg å fortsette dine vanlige aktiviteter uhindret.

Fysioterapi

Idrettsleger anbefaler ofte fysioterapi for å hjelpe pasientene til å håndtere smerte, behandle sine sportsskader og forbedre deres fysiske evner. Fysioterapeuter har ikke legeutdanning, men de må gå gjennom omfattende spesialisert trening.

Vanligvis innebærer fysioterapi å komme inn minst en gang i uken for å gjennomgå vurdering, øve øvelser og gradvis gjenoppbygge skadede muskler og leddbånd. Din fysioterapeut vil også gi deg hjemme-øvelser og rutiner du skal gjøre hjemme, slik at du kan fortsette å forbedre din kondisjon, fleksibilitet og helse mellom besøkene. Du vil mest sannsynlig jobbe med din fysioterapeut i flere måneder eller mer ettersom du gradvis helbreder og forbedrer skadet område.